
"סוף אשפה במחשבה תחילה"
מקומו של המגזר המוניציפלי בייזום מתקנים מתקדמים לטיפול בפסולת
לצפייה בגלריית התמונות לחצו כאן (צילום: איקי מיימון)
השנה, בחרנו להפנות את הזרקור לעבר גופי השלטון המקומי (רשויות מקומיות, מועצות אזוריות, אשכולות רשויות, איגודי ערים ומרכזי השלטון המקומי והשלטון האזורי), והאתגרים העומדים בפניהם ביישום המדיניות הלאומית לטיפול בפסולת שמוביל המשרד להגנת הסביבה.
המיקוד בשלטון המקומי נובע מתוקף אחריותו החוקית לטיפול בפסולת הנוצרת בשטחו וכמי שנושא בעלויות הטיפול. לאורך השנים עולה השאלה בנוגע להפרדה בין האחריות לטיפול בפסולת המוטלת על הרשויות, לבין הסמכות לקבוע כיצד והיכן תטופל הפסולת הנתונה בידי המשרד להגנה"ס ומינהל התכנון.
לאורך השנים מעלות הרשויות המקומיות דרישה ממשרדי הממשלה להתוויית מדיניות ברורה ועקבית, ולמימוש יעיל של כספי היטל ההטמנה באמצעות השלטון המקומי הנושא במימון ההיטל. גם בצל האירועים הביטחוניים האחרונים, ובמהלך משבר הקורונה הדגישו ביתר שאת את מרכזיותו של השלטון המקומי במשימות תפעוליות ובאספקת שירותים אזרחיים. על כן, בכנס האחרון עסקנו בשאלה: "לאן מובילה מדיניות הפסולת את השלטון המקומי?" או בניסוח אחר: "כיצד ייראה הטיפול בפסולת במגזר המוניציפלי בשנת 2040 לאור המדיניות הלאומית?"
המשרד להגנת הסביבה הצהיר במסמך האסטרטגיה לניהול פסולת לשנת 2030 כי אחד העקרונות שינחו את התנהלותו היא השאיפה להגביר את מעורבות השלטון המקומי. המציאות מעידה על כך שבפועל, השלטון המקומי קובל על הדרתו מתהליכי קבלת ההחלטות ומההשקעות בפיתוח מתקנים ותשתיות לטיפול בה וגם משלם מחיר גדל והולך על הטיפול בפסולת. בנוסף לכך, מתקנים מתקדמים דורשים השקעות ענק, תשתיות תומכות וקרקעות זמינות. דרישות אלו מאתגרות את השלטון המקומי וגורמות לרתיעה מייזום מהקמת המתקנים שישרתו את תושביהן. כתוצאה מכך, מרבית המתקנים המקודמים ע"י הממשלה, מוקמים בעזרת המגזר העסקי וכך נוצרת תלות של השלטון המקומי בתאגידים פרטיים.
בכנס ביקשנו לבחון מודלים שונים המעודדים גופי שלטון מקומי יכולים ליטול תפקיד מרכזי בניהול הפסולת הנוצרת בתחומן, בעידן בו הקמת אתרים לטיפול בפסולת הופכים למגה-פרויקטים בתחומי התשתיות והטכנולוגיה.
רוצים לאמל"ק? צפו בסרטון הקצר המסכם את הכנס "סוף אשפה במחשבה תחילה":
גם השנה הוקדשה פתיחת הכנס לזכרו של דני שטרנברג, ששימש כמהנדס האיגוד בשנים 2000-2007, 2012-2013.
בהמשך עלו לפתוח את הכנס בברכות:
* שר הפנים, הרב משה ארבל
* השרה להגנת הסביבה, גב' עידית סילמן
* ראש העיר תל אביב-יפו, מר רון חולדאי
מושב ראשון: תשתיות לאומיות לטיפול בפסולת, שלטון מרכזי ושלטון מקומי
גיל ליבנה, מנכ"ל איגוד ערים דן לתברואה:
אתגרי המגזר המוניציפלי בדרך לייזום מתקני קצה לטיפול בפסולת
צוות מוסד שמואל נאמן:
פרופ' אופירה אילון, אונ' חיפה
ד"ר יניב ריינגוורץ, אונ' חיפה
ד"ר אפרת אלימלך, יועצת ניהול פסולת
מיפוי ואפיון מודלים להקמת מתקני קצה באמצעות רשויות מקומיות
מושב שני: ניסיון נצבר בייזום מתקני קצה על ידי גופים ציבוריים
פולקר גרוטפלד, מתכנן מתקני השבה לאנרגיה, תומך בתהליכי הקמה וניהול ציבורי
E&up , Germany
Experience & Insights from recent public facilities in Germany, Poland and other European Countries
יואב ינון, מהנדס סביבה - מומחה לייזום, הקמה והפעלת מתקני טיפול מתקדמים:
מעורבות מוניציפלית במתקני טיפול בפסולת - איך להתחיל וממה להימנע?
עו"ד אשר ביצ'ונסקי, שותף משרד עו"ד ארנון, תדמור-לוי:
הזווית המשפטית - התקשרויות והסכמי PPP/BOT בשוק הפסולת
מושב שלישי: הלכה למעשה - יוזמות בהתהוות
אושרת גני-גונן, ראשת המועצה האזורית דרום השרון:
מודל מוניציפלי אזורי להקמת פארק "תילתן" לרשויות אשכול השרון הדרומי
לצפייה בסרטון על חזון אתר תילתן
אסי רוטביין, מנכ"ל אקופארק עברון:
איך "לא לאבד את הצפון" - חזון אקופארק עברון כפתרון אזורי הוליסטי לפסולת
שולחן עגול (פנל מומחים): מה נדרש לרשויות מקומיות המבקשות ליזום הקמת מתקן לטיפול בפסולת?
מנחת הפנל: פרופ' אופירה אילון
משתתפים:
אושרת דוד, סגנית בכירה לחשב הכללי, מנהלת חטיבת תשתיות ופרויקטים, משרד האוצר
עידו מור, רכז מים וסביבה באגף תקציבים במשרד האוצר
אלעד עמיחי, סמנכ"ל בכיר לשלטון מקומי, המשרד להגנ"ס
כפיר מצויינים, סמנכ"ל רגולציה וקשרי ממשל, מרכז השלטון המקומי
דפנה רבינוביץ, ראש מ"מ שוהם ויו"ר ועדת איכ"ס, מרכז השלטון המקומי
דורון שידלוב, ראש מוא"ז ברנר ויו"ר ועדת איכ"ס, מרכז השלטון האזורי
לתמונות נוספות מהכנס (צילום: איקי מיימון, פוטו דינו)